mandag 13. april 2020

April i drivhuset

Vi er så heldige som har et drivhus som er bygd av gamle vinduer på 1970-tallet. Drivhuset har jordgolv, ligger sørvendt og er bygd inntil uthuset vårt. Innredningen består bl.a. av et gammelt bord, samt en gammel dør som ligger plant på bakken med en sengebrisk oppå som planter står på. Av annet utstyr kan nevnes deler av en gammel trapp som benyttes som hyller for potter og brett mm. Og gamle langpanner fra utgåtte komfyrer kan jo brukes som brett for potter. Det er jo dumt å kaste ting ..... når de kan brukes til andre ting, mener jeg :-)



Drivhuset er trekkfullt. Noen sprekker her og der gjør at kald luft kommer inn, og varm luft går ut. Har ikke tenkt å tette disse - det er jo naturlig utlufting. Det vil si at vi bruker ikke strøm på oppvarming. Nå i april blir det på varme dager opp i 15-18꠶C. Og det er jo bra. Det er såpass lunt, også om natta, slik at det ikke blir minusgrader - håper jeg.



I uka før påska og i påska 2020 har vi begynt å fylle drivhuset med planter. Planter som har overvintret i kjelleren. Vi har satt ut Agapanthus og georgineknoller er nå lagt i potter for driving. I drivhuset står også gressløk for driving, samt noen småplanter av noen busker som ble frøformert i 2018 og som har overvintret under snøen. I bakrunnen på bildet kan skimtes stiklingsformerte Microbiota som har stått i drivhuset i hele vinter.

For noen uker tilbake sådde jeg Lobelia og Petunia i vinduskarmen inne. Disse er nå priklet over i potter og satt ut i drivhuset, men pottene er satt opp i isoporkasser med bobleplast på toppen om natta.

Jeg må nok rydde mer plass ser jeg nå - flere planter ønsker å komme ut i drivhuset. Småplantene av div busker må jeg nok snart sette utenfor drivhusveggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hagen i Vennerslyst 9.april 2024

Det er mange gjøremål i hagen gjennom våren også. I dag 9.april skjer dette:  Løvblåsing Potta georginer   Lagt på plast til tidligpoteter