mandag 22. april 2019

Tidligpotetene kom i jorda 21. april 2019


Potetene ble lysgrodd hjemme hos oss en ukes tid før setting, men de hadde nok fått en antydning til groer når jeg kjøpte dem hos FK. Og det er jo en fordel med groer for å få en raskere vekst i jorda. 

Men først jordarbeiding. Jeg la plast over den kalde jorda noen uker før planlagt setting. Dette  gjorde at plasten fungerte som en lite drivhus, altså jorda ble varmere. Og ikke nok med det: Meitemarken koste seg i det øverste jordlaget. Meitemarker som var feite og aktive. I tillegg var det andre jordkryp som koste seg i overflata. 




Jeg bruker ikke jordfreser så tidlig i vekstsesongen. Bruker greip. Vender og løsner det øverste jordlaget forsiktig. Jorda lukter og godt, og har tydelig gode aggregater og porer. Jepp, dette bør bli bra :-)


Tilslutt brukte jeg ei jernrive og lagde sånn passe store driller. Det er jo viktig at potetene som vokser ikke kommer frem i lyset og blir grønne. Spadeskaft som ryker sunt er gode å ha. Et slikt skaft bruker jeg til å lage ca 10 cm dype hull i toppen av drillen. Hullene har ca 30 cm avstand. Potetene ble satt og dekket til med jord. 


Som bildet over viser ble det til slutt 3 driller. Plasten fjernes når groene kommer opp. Ja kanskje før - kommer an på vær og føre. også er det ugraset da. Det vil selvfølgelig spire og gro under plasten det også. Men luking må til - vil helst unngå det da. Med oppsamler på gressklipperen, legger jeg på ca 10 cm gressklipp over drillene etter første gressklipping i mai. 

Joda, jeg ble fornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hagen i Vennerslyst 9.april 2024

Det er mange gjøremål i hagen gjennom våren også. I dag 9.april skjer dette:  Løvblåsing Potta georginer   Lagt på plast til tidligpoteter